Johanna lähikuvassa

Näkemyksiä ja kokemuksia:

Reilu hinta liikkumiselle

Eräs äänestäjä lähestyi tässä sähköpostilla ja kysyi muun muassa joukkoliikennetariffeista ja tietulleista. Molemmat ovat tärkeitä kysymyksiä ja vaikuttavat osaltaan ihmisten liikkumistapoihin sekä sitä kautta meidän kaikkien elämään. Osasin kuulemma vastata oikein. :)

Varsinkin kehätiet ja Helsinginniemi ovat ruuhka-aikaan melkoisen tukossa nykymenolla. Männäviikon junakatkos todisti, että melko moni muukin kohta olisi tukossa, jos niin monet eivät valitsisi joukkoliikennettä. Joukkoliikennettä ja järjestelmän käyttäjiä siis tarvitaan tai kävellen olisit jo perillä.

Nykyinen sisäisiin ja seutulippuihin perustuva joukkoliikenteen tariffijärjestelmä on kohtuullisen yksinkertainen, mutta auttamattoman epäreilu "rajaseuduilla" asuville. Esimerkiksi Otaniemestä tai Mäkkylästä pari hassua pysäkinväliä "väärään" suuntaan laittaa seutulippuostoksille, mutta mukavan syyspäivän viettoon Nuuksioon sieniretken merkeissä pääsee sisäisellä lipulla. Tavallisen kansalaisen päähän ei mahdu, miten moista maksujärjestelmää pidetään reiluna.

YTV-alueen tasatariffi olisi vielä nykyistäkin yksinkertaisempi järjestelmä. Toki siinäkin lyhyet ja pitkät matkat olisivat samanhintaisia, mutta ainakin ne olisivat samanhintaisia tasapuolisesti kaikille. Suureksi hämmästyksekseni ja ilokseni Espoon kaupunginhallitus kannatti tasatariffia YTV:lle lippu- ja taksajärjestelmästä antamassaan lausunnossa.

Nykyistä reilumpia olisivat myös matkan pituuteen perustuva järjestelmä (matkakortti leimattaisiin myös liikennevälineestä poistuttaessa) tai esimerkiksi noin kaupunginosan kokoisiin "minivyöhykkeisiin" perustuva järjestelmä, jossa voisi ostaa esimerkiksi viiden, kymmenen tai viidentoista vyöhykkeen lippuja. Jälkimmäisessä ongelmaksi tulee järjestelmän monimutkaisuus erityisesti satunnaiskäyttäjien näkökulmasta.

Joka tapauksessa nykyinen hinnoittelu on kohtuuton seutulipun käyttäjille. Saa nähdä, mihin asentoon YTV asettuu uudistuksessaan, mutta toivoa sopii ja vaikuttamistyötä on tehtävä, että järjestelmä on nykyistä kohtuullisempi myös lyhyitä matkoja kuntarajojen yli sukkuloiville.

Tietullit ovat myös haastava kysymys. Sinällään minulla ei ole mitään periaatteellista niitä vastaan. Olen esittänyt vaalikonevastauksissani jo ennen vihreiden edellistä ulostuloa, että toimiva malli voisi perustua seutulipun (tai tasahintalipun) hinnan perimiseen myös autoilijoilta. Tällöin ainakin osa heistä jättäisi varmasti auton edes liityntäpysäköintiin ja huristelisi loppumatkan julkisilla, vaikka työnantaja maksaisikin ruuhkamaksun.

Tietulleja ei kuitenkaan voida toteuttaa ennen kuin joukkoliikennejärjestelmämme on iskussa ottamaan uudet käyttäjät vastaan. Tämä vaatinee ainakin Länsimetron ja ehkä myös raide-Jokerin valmistumista ensin.

Haastavaa tietulleissa on myös rahastuspisteiden sijoittaminen. Myös ja varsinkin kehäteillä ruuhkat ovat kovat, joten pelkästään Helsingin ydinkeskustassa liikkumisen sanktioiminen vain pahentaa niiden tilannetta. Minulla ei ole mitään yhtä viisastenkiveä, johon katsomalla oikeat rahastuspisteet voitaisiin optimaalisella tavalla sijoittaa pääkaupunkiseudulle halutun ohjausvaikutuksen saavuttamiseksi. Metron valmistumista odotellessa meillä on kuitenkin hyvin aikaa keksiä parempia ideoita tähänkin kohtaan.

Jo ennen mitään uudistuksia mihinkään suuntaan voin suositella itse kullekin auton jättämistä kotiin ja vaihtamista polkupyörään. Ruuhkissa ei tarvitse seisoskella ja kuntokin kasvaa lähes huomaamatta! Ulkoilukartan ja kevyen liikenteen reittioppaan avulla reittien suunnitteleminenkin on melko helppoa, vai mitä?