Näkemyksiä ja kokemuksia:
Pyöräily tavoittaa ja pyörällä pääsee
Päivän Helsingin Sanomissa kerrotaan Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston vertailleen arjen saavutettavuutta pääkaupunkiseudulla eri liikennevälineillä. HS otti juttunsa kärjeksi sen, että auto voittaa joukkoliikenteen. Minun mielestäni varsinaisesti mielenkiintoinen osa on kuitenkin lähes sivulauseen asemassa: "Mielenkiintoista oli, että pyöräily näyttää erittäin kilpailukykyiseltä joukkoliikenteeseen nähden. Se voisi olla kilpailija yksityisautoilullekin", Tulikoura sanoo. Se kuitenkin edellyttäisi yhtenäisempää pyöräilyverkostoa sekä sitä, että pyörän voisi helpommin kopata mukaan julkisiin. Alivoima johtuu myös pohjoisesta säästä.
Pohjoinen ilmastomme on, mitä on. Jo ala-asteella minullekin kuitenkin opetettiin, että se on oma vika, jos Suomessa palelee. Pukeutumisesta ja varusteista ulkona pärjääminen on kiinni. Toki pyöräteiden talvihoidollakin on väliä.
Kahteen muuhun mainittuun tekijään vaikutetaan kuitenkin nimenomaan poliittisilla valinnoilla. Yhtenäisempi pyöräilyverkosto ja joustavammat mahdollisuudet pyörän kuljettamiseen julkisissa liikennevälineissä ovat molemmat tehtävissä, mutta kumpikin vaatii pitkäjänteisempää, tavoitteellista otetta infrastruktuuri- ja kalustoinvestointeihin. Nämä kuitenkin kannattavat: Liikkumisen siirtyessä enenevissä määrin neljältä pyörältä kahdelle, mahtuu sama liikennevirta kapeammalle väylälle ja raskaita investointeja nykyään ruuhkautuviin väyliin voidaan keventää ja myöhentää. Eikä arkiliikkumisen terveysvaikutusten kansantaloudellista merkitystäkään kannata aliarvioida.